Jeste li ikad upali u kušnju da kupite najnoviju tehnološku napravu, najnovije gadgete, samo zato što imaju više opcija mogućnosti nego drugi? Lifehacker ovo naziva “checkbox sindromom”, a opisuju ga kao kupovanje najnovije sprave samo zato što je unaprijeđena, a ne zato što je bolja. Prije nego što vas osvoji lista tehničkih specifikacija, koja je dizajnirana da impresionira širu publiku svojom raskoši, dobro promislite je li novi proizvod unaprjeđenje koje trebate.

Pojam checkbox sindroma

Proizvodnja i trgovina tehnološkim spravama jedni su od najunosnijih biznisa, i kao svaki drugi posao, reklama se služe kako bi proizvod prikazali nužnim za vaš život. Glavni analitičar PC Maga za mobilnu tehnologiju, Sascha Segan, objašnjava da mobilne kompanije već godinama podliježu “checkbox sindromu”, to jest navici da u proizvod ubacuju određene opcije samo zato ih što svi drugi imaju, a ne zato što su uistinu korisne.

Najgora stvar kod checkbox sindroma je to što utječe na nas, obične kupce. Odluku o kupovini donosimo s obzirom na te “fantastične” opcije. Ljudi kupuju Android mobitele s moćnom prednjom kamerom iako ih nikad ne koriste za video pozive, ili najnoviji MacBook Pro s Thunderbolt ulazom iako im ne treba toliko brz prijenos podataka. Kupuju nove fotoaparate jer imaju mala unaprjeđenja s obzirom na prijašnji model vođeni logikom “novo je, stoga mora biti i bolje”. Evo kako naučiti prozrijeti marketinške trikove, razotkriti checkbox sindrom i uštedjeti novac.

Pitajte se: Je li moja trenutna tehnološka oprema dovoljno dobra?

Najnoviji iPad je značajno napredniji od prethodna dva modela – novi Retina display je divan, i zbog poboljšanog grafičkog procesora su 3D igre zabavnije. Većina blogova o spravama na internetu predlažu unaprjeđenje, pogotovo ako imate stari iPad. Većina redakcije Lifehackera je naručila novi iPad, a urednik Adam Pash je planirao, ali je sačekao dva dana. Brzo je shvatio da njegov stari iPad koristi rijetko, i to samo za čitanje Kindlea i Instapapera. Je li novi iPad unaprijeđen? Svakako. Jesu li te nove opcije korisne i vrijedne novca Adamu? Nimalo.
Ako se upitate koristi li vam sadašnja oprema svrsi, i bi li vam unaprijeđena oprema poboljšala život, brzo ćete naučiti prozrijeti marketinšku prodaju magle. Možda nova naprava ima dobre performanse, ali ako vam nove opcije trenutno ne trebaju, nemojte bacati novac na njih.

Razmislite koje su značajke vama bitne

Internetske recenzije i liste specifikacija su korisne, ali ne bi trebale utjecati na vašu odluku o kupovini. Uvid u tehnološku napravu može pomoći, ali kad dobijete ogromnu listu komponenti i opcija, napišite je na vlastiti papir. Potom podcrtajte ili zaokružite one opcije koje vam uistinu znače i koje ćete uopće koristiti.

Ako primjerice kupujete smartphone, u svakoj ćete recenziji pročitati ključne osobine, kao npr. snaga procesora, veličina ekrana, memorija, kvaliteta kamere, težina itd. Od tih osobina odredite koje su vam bitne. Ako tražite mobitel koji ćete koristiti za pozive, poruke, email i Facebook, snaga procesora nije vam toliko bitna. Ako volite fotografirati, snaga kamere vam je bitna, i to trebate naglasiti. Uzmite vremena i skratite listu da vam ostanu samo one opcije koje su vam bitne – tako ćete izbjeći preplaćivanje proizvoda koji su stalno reklamirani, a jednako dobri kao jeftiniji modeli.

Razmislite kako ćete koristi unaprijeđene gadgete

Često kupujemo novi model uređaja nakon što nas reklame na neki način uvjere da će nam nove opcije biti potrebne nekad u životu. Trent Hamm s bloga The Simple Dollar je to sažeo:

   Kad se pojavi novi proizvod, često je prikazan na idealan način. Čini se impresivno, ali kad se zadubite u detalje, stvari se počnu raspadati. Ima li taj uređaj uistinu nešto što vam treba? Je li uopće inovativan?
    ... Kad jednom počnete na proizvode gledati na takav način, puno će vam stvari biti jasnije.  Njihove nove opcije uopće toliko sjajne niti korisne   vama. Svakako da možete izmisliti rijetku situaciju u kojoj ćete ih zapravo koristiti, ali je li to uistinu vrijedno vašeg novca?

Trent u svom primjeru opisuje iPod Touch koji je dobio na dar. Bio je spreman kupovati aplikacije , ali je ubrzo shvatio da on na svojem iPod Touchu (unatoč brojnim opcijama) samo sluša glazbu. A i to je već mogao na svom smartphoneu, pa se njemu i vratio. Ukratko, unaprjeđenje nije unaprjeđenje ako vam mnoge opcije uopće ne trebaju, i nipošto nisu vrijedne vašeg novca, pogotovo kad postoje jeftinije alternative.

Prestanite biti opsjednuti specifikacijama, opcijama, i unaprjeđenjima

Nadam se da će vas ovi savjeti osloboditi checkbox sindroma, i da ćete prestati biti opsjednuti irelevantnim specifikacijama. Zabavno je, bez sumnje, promatrati kako tehnologija napreduje, ali vaš teško zarađen novac dobro čuvajte. Razvijte skepticizam prema recenzijama i takozvanim unaprjeđenjima, i odredite jesu li vama vrijedne prije nego posegnete za kreditnom karticom.