Četvrta godišnja konferencija HORECA Grupe u Zadru je okupila vodeće hrvatske distributere i proizvođače pića i napitaka, kako bi analizirali trendove i predvidjeli kretanja u sljedećoj godini, posebice u kontekstu kontinuiranog rasta turizma i aktualne porezne reforme. Konferencija je održana u organizaciji HORECA Grupe, čije su članice četiri domaća distributera Apfel d.o.o. iz Makarske, Ba-com trgovina d.o.o. iz Splita, Bijelić Co d.o.o. iz Osijeka i Stridon promet d.o.o. iz Zagreba.
U sklopu konferencije, koja je okupila više od stotinu sudionika iz industrije, predstavnika tvrtki s područja distribucije u HoReCa kanalu te proizvođača i ugostitelja, održana su tri panela s ključnim temama za budućnost razvoja HoReCa kanala u Hrvatskoj.
Među zaključcima konferencije ističe se optimizam sudionika, uz umjerena očekivanja pozitivnih utjecaja Vladine porezne reforme na sektor te rastući problem s nedostatkom kvalitetne radne snage u turizmu i ugostiteljstvu.

Uvodno predavanje održao je Ivan Idžojtić, ovlašteni porezni savjetnik iz društva Javorović&Idžojtić, ovlašteni porezni savjetnici.

Promjene potrošačkih trendova u industriji kave

U prvom panelu, koji je nosio naziv Topli napici: novi trendovi na distribucijskom tržištu kave, postignut je zaključak kako je kvalitetan proizvod ključ uspjeha na tržištu kave, a njegova kvaliteta ovisi i o stručnosti barista koji ga priprema.
„Kada govorimo o očekivanjima potrošača, kvaliteta jednostavno nema alternative i to nam ide u prilog jer ulažemo značajna sredstva u kvalitetu konačnog napitka koji se servira gostu u objektu. To potvrđuje i impresivna brojka od 1,6 milijardi Franck napitaka koji se u regiji popiju na godišnjoj razini. Uz kvalitetu, okosnica naše poslovne strategije su inovacije, a naš razvoj priprema novitete s kojima ćemo se prvi predstaviti tržištu u idućoj godini“, rekao je Ivan Artuković ispred Franck grupe. Sudionike konferencije upoznao je s brojnim zanimljivim podacima, pa je tako otkrio da Dalmatinci preferiraju espresso, dok su Slavoncima draži proizvodi na bazi instant capuccina.

Ivan Artuković i Božo Skoko

Hrvoje Stakor, direktor odjela za prodaju za poslovnu jedinicu Coca-Cole HBC Adria, naglasio je važnost sinergije kvalitetnog marketinga i dobrog proizvoda na tržištu, ponudivši kao primjer robnu marku Romerquelle.
Generalni direktor strateškog područja kave Atlantic Grupe Andrej Bele govorio je o promjeni potrošačkih trendova: „Prije četiri ili pet godina naglasak je bio na instant proizvodima, a danas najveći rast bilježe kapsule za pripravu kave. ‘To go’ konzumacija je također u porastu, a posljedica je ubrzanog načina života, to više nije trend nego normalan način konzumacije kave.“

Kritika porezne reforme Vlade

Učinci porezne reforme i očekivani ulazak Hrvatske u eurozonu bili su u fokusu panela HoReCa kanal – između jeftinijih kredita i približavanja eura. Direktor sektora za malo i srednje poduzetništvo Sberbanka Marko Krajina rekao je kako povijesno niske kamatne stope nisu rezultirale značajno većom potražnjom za kreditima, ali je naglasio kako će uvođenje eura drastično sniziti razinu obveznih rezervi banaka te učiniti kapital još dostupnijim poduzetnicima.
Profesorica s katedre ekonomike poduzeća Ekonomskog fakulteta u Zagrebu Martina Sopta upozorila je kako će se pozitivni aspekti ulaska u eurozonu tek vidjeti nakon nekoliko godina, ali je naglasila kako se ne trebamo plašiti uvođenja eura. Ivan Idžojtić rekao je da je načelno optimističan zbog reformskih poteza Vlade na području porezne politike jer smo se već uvelike primakli modelu flat tax oporezivanja, dok je smanjenje stope PDV-a iduće godine za jedan postotni poen ipak značajno rasterećenje. Puno većim problemom smatra preveliku javnu potrošnju i tek će se nakon njenog smanjenja moći govoriti o sveobuhvatnoj poreznoj reformi.

Problemi stručnih kadrova u turizmu

Na panelu pod nazivom Turizam: izazovi tržišta koje se suočava s manjkom radnika i visokim porezima sudionicima se obratio državni tajnik Ministarstva turizma Tonči Glavina: „Čovjek je ključ uspjeha u turizmu. Strukovna zanimanja su unosna i treba stvoriti uvjete da se mladi opredijele za takve karijere bez zadrške. Pogrešna je percepcija da svi moraju završiti fakultet kako bi bili uspješni, jer danas jedan dobar kuhar zarađuje značajno više od prosječnog menadžera.“
Predsjednik Uprave Badela 1862 Darko Knez osvrnuo se na potrebu razvoja vrhunskih i autentičnih hrvatskih proizvoda koji će biti prepoznatljivi diljem svijeta, napomenuvši kako su pića iz asortimana njegove tvrtke još u 19. stoljeću bila prisutna u europskim prijestolnicama i na dvorovima. „Hrvatska zaslužuje imati barem jedno vrhunsko piće koje će je predstavljati u svijetu, kao što Italija ima lemoncello a Grčka metaxu. Smatram kako bi tu ulogu mogao preuzeti pelinkovac.“
Član Uprave lošinjske Grupe Jadranka Goran Filipović naglasio je kako se njegova kompanija protiv problema odljeva stručnih kadrova bori milijunskim ulaganjima u edukaciju zaposlenika, ali i poboljšanjem njihovih radnih i životnih uvjeta. Istaknuo je primjer hotela za zaposlenike na razini četiri zvjezdice koji Jadranka uskoro otvara u Velom Lošinju kao pozitivan primjer poslodavcima u industriji.