Vinko Filipić je organizator Greencajt festivala, koji se održava u Zagrebu od 3. do 5. lipnja, i vlasnik platforme Green.hr. Najveći zeleni festival u regiji, u prostorima stare Tvornice električnih žarulja i Rougemarin Parka u Zagrebu, ugostit će više od 60 stranih i domaćih govornika. Na Greencajt festivalu diskutirat će se o održivim temama te poticati na zelene promjene kroz različite sadržaje – panel diskusije, predavanja, radionice, izložbu električnih automobila.

Održivi način poslovanja i zelena tranzicija globalni su imperativ. Što vam je bila nit vodilja u organizaciji Greencajt festivala? Na koji način očekujete da će Festival dati svoj doprinos?

Smatram da u cijeloj regiji ne postoji projekt koji na adekvatan način komunicira održive vrijednosti jezikom koji je jednako jasan i prihvatljiv svih dionicima tog procesa, a to su: kompanije, pojedinci i društvo u cjelini te država kao krovni regulator. Željeli smo pokrenuti projekt koji na najvišem produkcijskom i PR nivou pruža platformu za razmjenu ideja, networking i konstruktivnu kritiku prema onima koji je zaslužuju.

Danas su brojne kompanije usmjerene prema planiranju i provedbi društveno odgovornih aktivnosti. Što je s onima koje kaskaju za nužnom promjenom, mogu li takve opstati?

Mislim da ne. Mnoge kompanije su već prepoznale važnost tranzicije prema održivom poslovanju jer su shvatile da je to ulaganje koje će im se u budućnosti višestruko isplatiti. One kompanije koje s time odugovlače ili ekstenzivno tumače regulativu Europske unije, vrlo će brzo biti percipirane kao kompanije drugog reda.

Što Greencajt znači za Hrvatsku? Možemo li u bližoj budućnosti osjetiti utjecaj ovog festivala na hrvatsko poslovanje, kompanije, njihove predstavnike, ali i šire od navedenog?

Mi se nadamo da može. Ambicije festivala i cijele Green.hr platforme su velike i u tom smislu se nadamo da možemo biti ozbiljan kotačić u procesu podizanja svijesti koliko je ovaj problem gorući. Samo ako uspijemo podići razinu svijesti, promjene koje očekujemo će se ubrzati. Impresivan broj ovogodišnjih govornika svjedoči o tome koliko naša zajednica želi doprinijeti provedbi zelene tranzicije.

Briga za okoliš i održivo poslovanje sve su prisutniji na hrvatskoj poslovnoj sceni, što potvrđuje i Nacionalna nagrada za okoliš 2022., čiji će dobitnici biti proglašeni na festivalu. Možete li nam reći nešto više o tome?

Jedan od glavnih ciljeva festivala je bio organizirati nagradu koja će slaviti pojedince, kompanije i organizacije koje su već okrenule novi list i koje svima nama mogu služiti kao primjer i inspiracija. Nagrada se organizira u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja, Fondom za zaštitu okoliša, te HGK, a posebno sam ponosan što je ove godine prijavljeno čak 116 projekata u 5 kategorija. Posebna kategorija je nagrada za Green lidera godine. O njoj nije odlučivalo povjerenstvo, već svi zainteresirani dionici putem glasanja na službenoj stranici festivala.

Na koji način je pandemija utjecala na inovacije i usmjerenost kompanija prema zelenoj tranziciji?

Nisam upoznat s konkretnim podacima, ali vjerujem da je usporila proces. Naime, imam osjećaj da je klimatska kriza u fokusu isključivo u trenutku kada tržište ne trese neka druga urgentna, negativna situacija. Najprije nas je zatekla covid kriza, dok trenutno svjedočimo ratnoj krizi. Klimatski izazovi su tako opet pali u drugi plan. Budući da su, prema mišljenju znanstvenika, ekološke promjene na rubu da postanu nepovratne, zaista je krajnje vrijeme da se probudimo i shvatimo da djelovati moramo baš mi i upravo sada, jer će svaki drugi način razmišljanja vjerojatno biti fatalan za našu civilizaciju.